fredag 5 juni 2015

Författarporträtt: Jonas Jonasson

Författarporträtt 
_________________________________________________________________________________________________________________________
Jonas Jonasson
Här kommer ett porträtt av författaren Jonas Jonasson som skrivit böckerna Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann (2009) och Analfabeten som kunde räkna (2014). 

Fakta om Jonas
Jonas är född och uppvuxen i Växsjö. Hans mamma var sjuksköterska och pappan var ambulansförare. Innan hans författarkarriär utbildade han sig i Göteborg i språkstudier. Han blev senare journalist för Smålandsposten och efter det Expressen. Efter sin journalistkarriär startade han en mediekonsultverksamhet och medieföretaget OTW. Han blev mångmiljardär och flyttade till Schweiz. Tjugo år med arbete inom tidning, TV och kommunikation valde han att ändra helt riktning, och blev författare. Allt han ägde sålde han och satsade fullt på sin nya karriär. 

Hans debutroman Hundraåringen som lev ut genom fönstret och försvann blev en snabb succé och har sålts i 350 000 exemplar i Sverige. Den har översatts till 15 språk. Hans två böcker Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann och Analfabeten som kunde räkna är båda humoristiska. Analfabeten behandlar apartheid i Sydafrika och rasism i framförallt Sverige, dock är den samtidigt full med humor och lättsamhet. 


Personen Jonas
Innan hans förverkligade sina författardrömmar var Jonas en mångmiljonär. Men även fast han var mångmiljardär beskriver han sig själv som en bondtölp där han trivs bättre på landet. Men pengar gör dig inte lycklig och han var väldigt deprimerad. Han försökte komma tillbaka och gick på antidepressiva. När han kom ner i svackan började han fundera över sitt liv: "När jag gick sönder startade en process i mig, vad är mitt liv, vad håller jag på med, varför gör jag inte det jag vill göra." Det var då han släppte och sålde allt för att bli författare, som var hans dröm.”När jag sålde OTW och blev utlänning så märkte jag att jag inte längre hade någon identitet. När jag höll på att sammanställa min bok där nere hände det att folk frågade vad jag gjorde och jag svarade att jag var författare, och folk sken upp för det anses väl vara ett fantastiskt yrke. När jag sa att jag inte var publicerad än stelnade leendet. ” - båda citaten är från en intervju i Expressen.

Hundraåringen är en väldigt humoristisk och bekymmersfri bok. Den skiljer sig väldigt mycket från hans personliga liv då han skrev boken, vilket han var deprimerad och bekymrade sig. Detta bekymmersfria tankesätt härstammar egentligen från hans ungdom. Han gjorde spontana och riskfyllda val med inställningen ”det reder sig alltid”. Han själv tror att framgången med Hundraåringen beror på människors vilja att just kliva ut genom fönstret och förändra sina liv.

Priser, utmärkelser & framgångar
Mest sålda boken i Sverige 2010 med boken Hundraåringen
Bästa översatta bästsäljaren i genren fiktion 2014 i Czech Republic
Analfabeten och Hundraåringen top 5 i Czech Republic
Hundraåringen fått priset ”The Golden Book” i Nederländerna
Hundraåringen fick tredjepris 2014 i kategorin ”Bästa utländska författaren” i en tävling organiserad av Mayakovsky Library i St. Petersburg
 Jonas nominerad till årets internationella författare av ”National Book Awards”
Jonas får pris för sin ljudbok för Hundraåringen på Lit.Cologne
Analfabeten & Hundraåringen bästsäljare i Holland 
Jonas röstas till årets författare 2014 i tidningen The Magazine Vision
Analfabeten nummer ett i Tyskland av bästsäljare
Årets författare 2012 i Tyskland

Du kan köpa båda hans böcker på:

Hundraåringen: 
Adlibris: Pocket / Ljudbok / E-bok
Bokus: Pocket / Ljudbok
CDON: Pocket / Ljudbok / E-bok

Analfabeten: 
Adlibris: Pocket / Ljudbok / E-bok  
Bokus: Pocket / Ljudbok / E-bok
CDON: Pocket / Ljudbok / E-bok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar